Alle RTL-programma’s stoppen met Zwarte Piet, en werken alleen nog maar met pieten met roetvegen op hun gezicht. Deze ‘Schoorsteenpiet’ wordt gewoon Piet genoemd door het mediabedrijf.

“Ooit hebben we afscheid genomen van de roe en we stoppen ook geen kinderen meer in de zak naar Spanje, omdat het niet meer paste in ons tijdsbeeld. In onze visie past Zwarte Piet ook niet meer in het huidige tijdsbeeld en daarom kiezen we voor Schoorsteen Piet”, aldus de officiële verklaring van RTL.

RTL zet het Sinterklaasjournaal van de publieke omroep hiermee flink onder druk. Hoewel de NTR in 2014 al ‘roetpieten’ introduceerde, verschijnen er daarnaast ook nog steeds ‘gewone’ Zwarte Pieten met het bekritiseerde zwartgeverfde gezicht. Dat tot grote onvrede van een hoop vaste medewerkers van het kinderprogramma.

Onder meer verslaggever Dolores Leeuwin en cabaretier Erik van Muiswinkel vertrokken al bij het programma om gebrek aan verandering.

De afgelopen jaren kaartte de Verenigde Naties het zwartgekleurde figuur al meerdere malen aan bij de Nederlandse regering. Het VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie adviseerde in 2015 de Nederlandse regering actiever bij te dragen aan de uitbanning van de negatieve stereotyperingen die Zwarte Piet met zich meebrengt.

Nederlandse retailers pragmatisch over Zwarte Piet

Veel Nederlandse bedrijven weigeren vooralsnog stelling te nemen in het Zwarte Pietendebat. Albert Heijn, bijvoorbeeld, haalde Zwarte Piet in 2014 nog uit de schappen, maar in 2015 was hij weer terug in de winkel.

"Albert Heijn is er voor iedereen", aldus de supermarktketen op de site. "Voor de vele klanten die het Sinterklaasfeest op de gebruikelijke wijze willen vieren, hebben we producten met Zwarte Piet daarop. Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze. Er is dus geen sprake van een besluit om Zwarte Piet in de ban te doen."

Bol.com, ook onderdeel van Ahold, wil "geen leidende rol spelen in de discussie" en blijft voorlopig nog Zwarte Piet-producten verkopen.

Jumbo leek eind september Zwarte Piet in de ban te doen, maar later meldde de supermarktketen dat het om een "communicatiefout" ging.

Op producten van het huismerk zullen alleen symbolen zoals de mijter en de pet van Piet worden geplaatst, dus zonder hun hoofden. Op het promotiemateriaal in de supermarkt zal Piet echter nog wel te zien zijn. De supermarkt zegt het "jammer te vinden "dat volwassenen in Nederland de discussie over Piet zo scherp voeren."

HEMA begon in 2014 al met het uitzwaaien van de zwartgekleurde Piet. Dat leidde destijds tot veel boze reacties en zelfs bedreigingen, maar HEMA zag dat naar eigen zeggen niet terug in de kwartaalcijfers.